E na sala pequena do Centro Cultural da Deputación, no Simeón, chega Uxía Veiga coas súas acuarelas de paisaxes imaxinarias (e ás veces reais: as do seu sentir).
Espacio virtual de contenidos de arte y todo lo demás, con la villa de Cea, el pan y la Abadía de Oseira al fondo...
martes, 31 de enero de 2012
Caneiro, Román e tamén Veiga chegan cos seus traballos
E na sala pequena do Centro Cultural da Deputación, no Simeón, chega Uxía Veiga coas súas acuarelas de paisaxes imaxinarias (e ás veces reais: as do seu sentir).
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domingo, 29 de enero de 2012
En la estela del 27 de enero, Día Internacional en Memoria de la Shoah
Es una Jornada que tiene en el ámbito pedagógico escolar un valor especial, mas lo debe ser aún más para toda la ciudadanía, acción ésta que la voz política debe abanderar sin ambages.
Tres años antes, el 27 de enero, fueron liberados del campo de exterminio Auschwitz - Birkenau unos tres mil prisioneros que aguardaban la muerte sin juicio. Su sumarísima condena emanaba únicamente de su condición de judíos. Hace pocos años aún, desde 2005, la ONU promueve el “recuerdo hoy y por siempre jamás” de la sinrazón: sesenta años después.
M. F. Santiago Bolaños con su libro en la mesa (foto Blog del Liceo) |
Monumento a los judíos de Europa asesinados, Berlin, 2005, de P. Einsenman y B. Happold. |
Del blog del Liceo |
Sus protagonistas transitan por Madrid, León, Valencia y Moscú, desde la época de la guerra hasta los años ochenta.
Una historia de gran aliento lírico, seguramente, de memoria, y de grandes viajes también. Un libro que recuerda a un poliedro con estructura de filosófica en tratados, en el que incluye otros libros, pues recoge un cuento mongol de Gengis Khan, el Zohar hebreo y el Libro del Esplendor de Moisés de León y, cómo no, el Libro bíblico de Ruth.
Un libro en suma que es una búsqueda personal de la autora, a través de sus personajes, su forma de luchar contra el olvido.
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viernes, 27 de enero de 2012
SUCASAS, pintor de esencias
Alfonso Sucasas coa súa muller María e o profesor Xerardo Fentanes no día da inauguración. Detrás o “Tríptico dos peixes” (1992), foto J. de Arcos (Faro de Vigo). |
Decir Lalín é dicir Festa de invierno; dende sempre ten pintado os cartafois para a "Feira de Exaltación" (sic) de esta comarca central de Galicia e do seu "marisco de cortello": o Cocido.
Á par deles, que foron chamados daquela a Nova Figuración.
Mais non estamos dando listas e menos aínda que parezan pechadas... (Úbeda, algo máis vello; Pulido, un pouco máis noviño tamén e, ...).
"Gilei da Chapeira", 2002. |
"Xogador", 1998. |
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martes, 24 de enero de 2012
Diálogo para las Burgas
En la penúltima reforma se ha añadido un estanque mayor en la burga de arriba y suprimido la farola de los jardines |
Postal antigua |
Porque más allá de los modos y formas, de unos y otros, está lo incuestionable: el manantial. Luego vendrían Roma y el puente, el cristianismo y el Santo Cristo.
La Consellería de Cultura de la Xunta había declarado de urgencia a las Burgas y un significativo entorno como B. I. C. en febrero de 2007. El infausto proceder de comienzos de 2005, había provocado la sequía de sus caños, daño no atribuible a causas geológicas como el terremoto - maremoto de Lisboa. La ciudad quedó damnificada, y sus habitantes sonrojados de vergüenza e impotencia en el asiento del ser de Ourense, acuoso, único.
Ara romana a las ninfas |
Mas el diálogo con la madre telúrica de las salutíferas aguas calientes había comenzado mucho antes. Lamas Carvajal recuerda a sus pilluelos, los “graxos das Burgas”, tan cercanos aún a sus días (y a los nuestros); y Francisco Álvarez con sus Pés das Burgas o Heraclio Pérez con los cuentos.
En la Esmorga de Blanco Amor sus protagonistas pasan por el lavadero grande, escena pintada por Manolo Figueiras para el Roteiro (azulejos cerámicos de Costa y Torres).
Los pintores Andrés Santeiro, y antes Manuel Vidal, y otros, le han dedicado espléndidas obras.
Así en la de este último artista es la captación del agua, desde su latir telúrico exprresado en la coloración de las piedras, con sus limos verduzcos en el dorado momento de la tarde uno de los valores destacables.
En la Esmorga de Blanco Amor sus protagonistas pasan por el lavadero grande, escena pintada por Manolo Figueiras para el Roteiro (azulejos cerámicos de Costa y Torres).
Los pintores Andrés Santeiro, y antes Manuel Vidal, y otros, le han dedicado espléndidas obras.
obra de Manuel Vidal |
Mural de Acisclo Manzano con el doble estanque |
Aquí está la base de nuestra historia como pueblo, fons et origo. En sentido metafórico y literal, ahondado en las recientes excavaciones en las traseras de As Burgas dónde se ha hallado una piscina, restos de la cultura material de la época romana, o un camafeo llamado a ser el icono del conjunto. Ha proporcionado además varias inscripciones del dios Reve, conocido por su relación con las aguas en el noroeste de Hispania. Como el relieve de Acisclo Manzano, de la remodelación de1989, que ahora, desde hace pocos años se le ha añadido otro estanque delante convirtiéndolo en una suerte de balneario urbano, delante de las réplicas de las aras romanas.
Porque el fluir en todo tiempo constante es la esencia. Ya en 1726 el Obispo Muñoz de la Cueva admiraba “la perpetua igualdad de su caudal”, en las tres Burgas. la de arriba y las dos de abajo.
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viernes, 20 de enero de 2012
AÍNDA LATEXA UN PULO REDENTOR !
"Xace na cruz. Empózase no pranto.
Nínxelle sangue a chaga manantía.
Abaixa a fronte sobre o peito, fría,
senlleiro e puro, mártir no seu canto.
En tanto oufego xace, en mazmo tanto,
en tantísimo pranto, que arrepía.
Eses humanos ollos de agonía
pucharcas son de dor, luces de espanto.
Queralt Blanch presenta su Rudesindus... |
...que preside la Academia Rosendiana desde el pasado noviembre. |
Arrepía, miralo aquí poscrito,
aquí crucifillado, en tanta dor.
Ten a pel moura, a fronte ensimesmada,
e no cristal de luz da súa mirada
aínda latexa un pulo redentor. "
Víctor Campio Pereira,
" Tríptico ourensán I", en Perdida luz, 2000.
[ un gran soneto dun magnífico poeta sobre "unha das tres cousas que hai en Ourense" -dito popular-, que debería figurar nun lugar de honra na propia Catedral auriense.
Por outra bande unha discreta obra de Queralt Blanch sobre S. Rosendo, deudora da temática e técnica que o autor ten ensaiado dende fai anos dende a súa inspiración monotemática asentada no Quixote e os 'dereitos humanos' ]
Por outra bande unha discreta obra de Queralt Blanch sobre S. Rosendo, deudora da temática e técnica que o autor ten ensaiado dende fai anos dende a súa inspiración monotemática asentada no Quixote e os 'dereitos humanos' ]
El Santo Cristo de Ourense de la catedral auriense. |
el mundo tiende a desacralizarse ante nuestra mirada?"
(Antonio Colinas).
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miércoles, 18 de enero de 2012
La (re) aparición de una escultura
El artista sufre cuando una obra suya, una escultura, en este caso, es agredida. Mas también cuando la desplazan del lugar dónde se ubica. Hay, por otra parte, además, unos derechos de imagen inalienables a las obras, que se vinculan indisolublemente a su creador, mas también al espacio para el que fueron concebidas. Aquellos están sujetos a derecho, habiendo jurisprudencia relativa propia; estos últimos son de gran importancia pues pertenecen al territorio de la memoria, con sus emociones y recuerdos. Son parte de una geografía urbana que apreciamos con su propia intensidad como indisolubles pues forman parte de nuestro espacio vivido.
Así ha ocurrido recientemente con Xosé Cid y su escultura femenina en piedra que estuvo desde 1988 en el centro de la Praza Paz Nóvoa -¡ veintiún años !-, largo tiempo mas con ocasión de las obras de remodelación de 2008 fue desalojada por la fuerza de su centro. El recoleto y uterino espacio de comercio y ocio bajo soportales: así, sin explicaciones, el recoleto y uterino espacio de comercio y ocio bajo soportales se llenó sin más de un nuevo aire.
Hace un tiempo se ha puesto delante del Auditorio, en la isleta vegetal de la intersección de la Rúa da Canle con la de Emila Pardo Bazán, dónde se colocó en un inusual proceder de desconsideración desde el patrimonio cultural. La nueva ubicación pierde la plaza por un cruce, lo humano por lo metálico, en soledad. Es otro destino de rotonda, mas pero qué distinto. En el entorno el espacio es otro y también el sustrato.
Hace un tiempo se ha puesto delante del Auditorio, en la isleta vegetal de la intersección de la Rúa da Canle con la de Emila Pardo Bazán, dónde se colocó en un inusual proceder de desconsideración desde el patrimonio cultural. La nueva ubicación pierde la plaza por un cruce, lo humano por lo metálico, en soledad. Es otro destino de rotonda, mas pero qué distinto. En el entorno el espacio es otro y también el sustrato.
Es grato el reencuentro con la silente amiga en el aire del invierno, mas con todo, me embarga un pensamiento de piedad por ella, allí en la placita de Paz Nóvoa donde actuaba vestida por fina túnica, centro de todas las miradas, para este lugar de paso, ¡ tan frío !.
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Xosé Cid
sábado, 14 de enero de 2012
'O ESPLENDOR DA PRESENZA', exposición destacada en Lugo
HOC HIC MYSTERIUM
En la Catedral de Lugo se halla una singular exposición con aquel nombre, que se ubica en la capilla del Pilar.
Está ahora en su ecuador expositivo, ya que se inauguró a comienzos del pasado mes de diciembre por tres meses.
En la muestra destaca la custodia del Obispo Juan Sáenz de Buruaga (donada en 1772), que los visitantes pueden contemplar así a poca distancia pues se utiliza habitualmente para su sacra función expositiva de manera permanente en el baldaquino de la capilla mayor de la catedral (desde 1860). Representa la Fe que sostiene un cáliz y el sol. Tiene 29 esmeraldas, mil topacios, y trescientos diamantes... Manuel Timoteo Vargas Machuca fue su artífice.
Son obras de orfebrería (también ropas y libros) para el culto al Santísimo Sacramento que se expone permanentemente en la catedral. Aquel es relevante tanto para el emblema heráldico de Lugo como para el escudo del Reino de Galicia, en los que figura en lugar preeminente.
Destaca asimismo la cruz reliquia con crucifijo de ébano, marfil y nácar. Perteneció a la desaparecida iglesia monfortina de Nuestra Señora de la Régoa, en la que se enterró a Francisco de Moure, el gran tallista del primer barroco gallego, que había trabajado en esta villa condal.
El artífice de esta notable pieza fue Juan de Bolonia (Gianbologna), escultor notable de la corte de los Médici, en Florencia, en la época renacentística manierista (XV-XVI).
(más fotos en las web tatacomunicación y del obispado lucense)
En la Catedral de Lugo se halla una singular exposición con aquel nombre, que se ubica en la capilla del Pilar.
Está ahora en su ecuador expositivo, ya que se inauguró a comienzos del pasado mes de diciembre por tres meses.
En la muestra destaca la custodia del Obispo Juan Sáenz de Buruaga (donada en 1772), que los visitantes pueden contemplar así a poca distancia pues se utiliza habitualmente para su sacra función expositiva de manera permanente en el baldaquino de la capilla mayor de la catedral (desde 1860). Representa la Fe que sostiene un cáliz y el sol. Tiene 29 esmeraldas, mil topacios, y trescientos diamantes... Manuel Timoteo Vargas Machuca fue su artífice.
Adolfo de Abel Vilela atiende las explicaciones
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El artífice de esta notable pieza fue Juan de Bolonia (Gianbologna), escultor notable de la corte de los Médici, en Florencia, en la época renacentística manierista (XV-XVI).
(más fotos en las web tatacomunicación y del obispado lucense)
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martes, 10 de enero de 2012
Pan negro
Na posguerra, a xente moía de forma caseira calquier cereal, moitas veces centeo ou avena, sen separar o gran da cáscara. L´Obrador del Molí, ten feito dende fariña de trigo de primeira calidade -ó que engade trigo trinchado e malta, e que lembra aquel "Pan negro", mais dunha calidade grande que venderá ó peso, enteiro (1,7 Kg, aprox.) ou a metade (800 gr. aprox.).
( cfr. en la web)
Emili Teixidor (Roda de Ter, 1933) é un vello escritor catalán de 75 años, que conta unha historia da posguerra rural: o pan negro era o pan da fame e da pobreza, naqueles anos da 'cartilla de racionamento' e miseria. A historia coa que arranca a película que é a base de todo non está no libro. A película baséase na novela 'Pa negre' pero tamén en 'Retrat d'un assassí d'ocells' (Retrato de un asesino de pájaros) e ademáis en 'Sic transit Gloria Swanson', do mesmo autor.
A Fundación Vicente Risco en colaboración con persoas individuais e empresas vén de publicar en galego o libro e o DVD da película subtitulado no noso idioma. A estrea dela foi o día 20 de decembro no auditorio de Ourense.
Os da curiosa instantánea que engadimos abaixo son o Secretario daquela Fundación e a Concelleira do goberno municipal -do Bloque Nacionalista Galego ámbolos dous-, departamento edilicio que tivo que ver coa iniciativa cultural.
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domingo, 8 de enero de 2012
O Nadal e Celso Emilio Ferreiro
(No resol do tempo oficial de Nadal)
En Longa Noite de Pedra (1962) Celso Emilio publica "Noiteboa en Harlem (O pé dunha fotografía de Life)"
"Á porta dos camiños
están inzando grímpolas de soños.
Á porta do amencer están os homes
cunha pedra de neve diante dos ollos.
No arrabaldo do mundo, alá en Harlem,
pasan ríos con albas e bandeiras.
Nos arrabaldos dos soños,
ríos de moitedumes e de estrelas.
Agardan un albor que esperte a noite
dos lonxanos abós feitos de tebras.
Un albor de anduriñas
prá libertá dos homes que non chega.
O tamboril dos bosques repenica
no sangue en contrapunto de latexos.
O tamboril das chairas
treme agora nas selvas de cemento.
Todos xuntos na terra. Baixo o ceo
xurde a dulce mañá i a noite morna.
Todos xuntos no mundo
todos xuntos na mesma Noiteboa.
A libertá de Dios creba cadeas
e acala o fosco canto dos escravos.
A libertá de todos,
pra todos, homes negros e brancos".
Uns anos despois, no iniciático en Viaxe ao País dos Ananos, de 1968, inclúe o que semella a reelaboración dunha panxoliña que xa escribira denantes, Belén, ano cero:
"Xuntei o vento frío coa auga-neve,
xuntei a noite negra coa xiada,
e vin un neno espido nun pesebre.
Que misterio máis fondo, que aventura:
o neno non quería
gozar de outros irmaus, nin de outra axuda.
Por algo estaba alí, por algo estaba
tan lonxe da riqueza gasalleira,
tan perto da probeza desolada.
Por algo os pastoriños se achegaron.
e si o vento pasou tan paseniño
cantando soavemente, foi por algo.
En Longa Noite de Pedra (1962) Celso Emilio publica "Noiteboa en Harlem (O pé dunha fotografía de Life)"
"Á porta dos camiños
están inzando grímpolas de soños.
Á porta do amencer están os homes
cunha pedra de neve diante dos ollos.
No arrabaldo do mundo, alá en Harlem,
pasan ríos con albas e bandeiras.
Nos arrabaldos dos soños,
ríos de moitedumes e de estrelas.
Agardan un albor que esperte a noite
dos lonxanos abós feitos de tebras.
Un albor de anduriñas
prá libertá dos homes que non chega.
O tamboril dos bosques repenica
no sangue en contrapunto de latexos.
O tamboril das chairas
treme agora nas selvas de cemento.
Todos xuntos na terra. Baixo o ceo
xurde a dulce mañá i a noite morna.
Todos xuntos no mundo
todos xuntos na mesma Noiteboa.
A libertá de Dios creba cadeas
e acala o fosco canto dos escravos.
A libertá de todos,
pra todos, homes negros e brancos".
Unha reelaboración tirada de Federico García Lorca (Poeta en Nueva York: 'El gran rey de Harlem', 'Navidad en el Hudson'). Así o viu Dominic Keown (Universidade de Liverpool).
De camiño para o Gospel dominical |
Pelea entre curas en Belén, Basílica de la Navidad, 28.12.2011 |
Uns anos despois, no iniciático en Viaxe ao País dos Ananos, de 1968, inclúe o que semella a reelaboración dunha panxoliña que xa escribira denantes, Belén, ano cero:
xuntei a noite negra coa xiada,
e vin un neno espido nun pesebre.
Quen tirou a foto e ónde foi ? |
o neno non quería
gozar de outros irmaus, nin de outra axuda.
Por algo estaba alí, por algo estaba
tan lonxe da riqueza gasalleira,
tan perto da probeza desolada.
Por algo os pastoriños se achegaron.
e si o vento pasou tan paseniño
cantando soavemente, foi por algo.
Por algo era María unha artesán,
cando podía sere si quixera,
primeira dama, esposa principal.
Por algo era Xosé un carpinteiro
de fortes, rexas maus encallecidas
na garlopa, na trencha e no martelo.
cando podía sere si quixera,
primeira dama, esposa principal.
Por algo era Xosé un carpinteiro
de fortes, rexas maus encallecidas
na garlopa, na trencha e no martelo.
Xuntei tódolos orfos nun só berce,
xuntei as inxusticias cos aldraxes
e púxenos de ofrenda nun pesebre.
¿Quen foi o que roubou o meu presente?"
xuntei as inxusticias cos aldraxes
e púxenos de ofrenda nun pesebre.
¿Quen foi o que roubou o meu presente?"
Cartaz do centenario baseado na foto ut supra |
O libriño que reproduce os poemas elixidos |
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viernes, 6 de enero de 2012
A ESTRELA SIGUE A BRILAR
Isaac Díaz con 78 anos, dende as máns e os ollos de Antón Pulido |
"Prendinlle na cabeza do meu fillo
unha estreliña forxada na irmandá
e quero ver brilar a lus d'esa estreliña
hasta chegar cegar.
Que vexan os demais nesa estreliña
a lus da libertá,
que vexan que o tesouro máis querido
o ten o seu brilar.
Estreliña feituca de cariños,
estrela do meu lar,
que sempre te leve como reliquia
de Terra, Dios e Nai,
xa te deixo prendida no meu fillo
por sempre endexamais"
Camilo Díaz Baliño, para o seu fillo Isaac, agosto de 1936.
A estrela brila no máis outo da Revista Nós (1920/1936). |
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jueves, 5 de enero de 2012
Isaac Díaz Pardo: un apuntamento
No día da súa morte (qué bendición ter compartido este tempo, dende os setenta en Santiago, e non fai tanto nun acto no salón do Simeón onde con señorío de seu agardou o retraso do poeta amigo seu que non acabada de chegar).
Cando na inauguración da súa penúltima exposición, o 14 de Abril de 2010 -significado día para o vello galeguista republicano-, “Xentes pinturas e tintas de Díaz Pardo”, que se exhibiu na Galería José Lorenzo na praza do Toural en Compostela, dixo: “Eu agora son un ninguén”.
A barca de Caronte, 1955 |
Concerto de zanfoña, 1946 |
O pouco foi inaugurada na Casa da Parra de Santiago outra nova exposición, “Pinturas e Fracasos” que, dalgún xeito, o homenaxeaba...
Recollendo mortos, 1955 |
Pintor (ata comezos dos anos setenta), escritor de ensaios e artigos nos xornais, impulsor do Laboratorio de Formas de Sargadelos -icono de calidade de Galicia, e de compromiso creativo empresarial- con Luís Seoane, debuxante, un intelectual e galeguista histórico.
A finais de 2008 cando o fixeran fillo adoptivo de Rianxo anunciouse que a Fundación Seminario de Estudos Galegos custodiaría o seu legado, velando pola súa divulgación. E no Gaiás os documentos do Instituto Galego de Información: papeis do Goberno galego, correspondencias cos expatriados e manuscritos.
No Parlamento Galego, teñen os parlamentarios, diante deles un vitral seu. Que dende agora cada vez que levanten a vista se decaten da importancia deste patriota galego que hoxe morreu.
No Parlamento Galego, teñen os parlamentarios, diante deles un vitral seu. Que dende agora cada vez que levanten a vista se decaten da importancia deste patriota galego que hoxe morreu.
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