jueves, 29 de septiembre de 2011

Ebra HnB


Tras los "Hieratismos erráticos", que expuso en la sala pequeña del Centro Cultural de la Deputación en 2008, regresa Manolo Ebra (Porqueira, Ourense, 1960) con su arte a la ciudad en la que trabaja cada día para exhibir desde los acrílicos sobre tabla, en técnica mixta, realizados desde sus figuras interrogantes con la presencia de la Infanta Margarita o Felipe IV Habsburgo pintados por Velázquez, obras que hace aparecer en las suyas en 'transfer'. Es un proceder acerca de lo que el artista ha dicho: "busco producir la reacción de algún gen del mapa genético del arte contemporáneo que estuviese dormido, intentando que vuelva a resurgir".
 De ahí el signo de intersección del título, expresión sin duda de sus estudios de aparejador.



Artista natural de Lausanne (Suiza), dónde ha vivido hasta la adolescencia, comenzó a exponer en 1998 (Galería municipal de Monforte de Lemos, Lugo), siendo otras muestras las realizadas en la 'Galería José Lorenzo' de Santiago (2004), 'Galería Puerta 11' de Lugo (2005) y la 'Galería Racó 96' de Mallorca (2006).

Aquí, en la Galería de Manuel Márquez, hay obras de formato pequeño que acompañan al núcleo central de las Meninas y otras obras velazqueñas: esos grupos de figuras masculinas ante transfer de la prensa, en las que introduce el color. Muy sugerentes, sone también deudoras de su camino precedente en el que la figura humana está detenida, quieta y de espaldas, que el artista  presentaba en sola y vacía.
 

miércoles, 28 de septiembre de 2011

Ives Saint Laurent y su arte en Madrid


Vestido de cóctel, col. Otoño/invierno 1965


La Fundación Mapfre presentará en Madrid el 6 de octubre, en  colaboración con la Fondation Pierre Bergè -Yves Saint Laurent, una gran exposición sobre este último, gran diseñador nacido en Orán (1936) y fallecido en París (2008). Este conjunto fué exhibido en 2010 en el Petit Palais de París.













Basándose en Mondrián desarrolla impactantes modelos, un referente para el mundo de la moda.



Tableau
Piet Mondrian (Amesfoort, Países Bajos, 1872 / Nueva York, 1944), desde la inspiración cubista en Picasso y Braque abandona muy pronto el objeto y en tiempos de la Primera Guerra Mundial con Theo van Doesburg, principalmente fundó la revista y movimiento De Stjil, desde la que desarrollaron el estilo abastracto del Neoplasticismo.



Podrá ser vista hasta el 8 de enero de 2012.

martes, 27 de septiembre de 2011

DÍAZ PARDO Y ALONSO MONTERO SE DESPIDEN (DE LIBROS Y PAPELES)





Isaac Díaz Pardo ha decidido legar a la biblioteca de la Cidade da Cultura (monte Gaiás), en las afueras de santiago de Compostela, su biblioteca.

El intelectual galleguista, empresario vinculado a Sargadelos, y a los libros, para los que ha ha hecho ilustraciones, se ha dedicado asimismo durante las primeras décadas de su larga vida a la pintura.

Hace pocas fechas (12 de septiembre), Jesús Alonso Montero, ha decidido aceptar la oferta de compra de su archivo por la Deputación Provincial de Ourense.
Incluye sus publicaciones, parte de su biblioteca e inéditos de outros autores (Darío Xohan Cabana, Novoneyra…) así como correspondencia, además de obras artísticas de Isaac Díaz Pardo, Luis Seoane o Xaime Quessada, entre otros.

Dirigida por Baltar Pumar desde hace décadas, la institución los instalará en la última planta del edificio Simeón, tasándolos adecuadamente tres haber llegado al acuerdo con el antiguo profesor y ensayista, hombre de izquierda vinculado al Partido Comunista, que es natural de esta provincia de Ourense (parroquia de San Paio de Ventosela, Ribadavia).







Con anterioridad había vendido su biblioteca a la Xunta para la biblioteca del Gaiás (34 manuscritos y millares de revistas, diarios y 19.946 libros), por lo que recibió 180.000 euros...

lunes, 26 de septiembre de 2011

FAENA DE MULETA (M. Barceló)


                                                          En la arena, torero y toro.
                                                          Se hace de noche.
                                                          La Monumental cierra.


Cartel de Barceló para la (pen) última corrida en la Monumental

domingo, 25 de septiembre de 2011

BREVE GUÍA TURÍSTICA MUNICIPAL (V)

CULTURA E MÚSICA DE SAN CRISTOVO DE CEA

No eido cultural hai dos polos principais: por unha banda está a Abadía de Oseira, con importante biblioteca dividida en varias estancias do mosteiro, de miles de volumes, e un arquivo, de temática relixiosa e monástica, principalmente. Teñen o que chaman un 'museo de pedra' por baixo do antigo refectorio, recentemente se ten inaugurado noutra estanza a carón del a recreación da botica. Mais carecen tanto de metodoloxía como de material didáctico. Ten axudado a estas novas o seu a concesión do importante premio “Europa Nostra” en 1989 -entregado pola Raíña Dona Sofía de Grecia-, que expresa o feito por eles co apoio das autoridades na intensa laboura reconstrutiva dende fins da década dos anos sesenta dese século; premio ó que se engade a 'medalla de ouro da provincia', concedida pola Deputación, unha das institucións colaboradoras. 
Ad portas do espazo monástico, no antigo edificio da hospedaría de peregrinos, está o 'Museo Olimpio Liste', inaugurado en 1972, especializado en etnografía popular (dende 1998 ten unha sección en Vigo independente). No primeiro andar, sala de reunións, biblioteca e uns cuartos museificados para lembrar a presenza do derradeiro monxe exclaustrado que viviu nela facendo as veces de párroco e boticario. 

Dous monxes destacan pola súa actividade cultural: frei Mª Damián Yáñez, no campo de historia, e frei José Luís Santos, no espiritual. O escritor Graham Greene visitou a súa hospedaría en diversas ocasión, incluíndoa na trama da  súa obra “Monseñor Don Quixote”, que se levou ó cine, para o que se filmou no mosteiro.  E no campo da plástica, o H. Luís María, quen ten feito exposicións de pintura, repuxado, e debuxos.
H. Luís Mª diante de obras dunha exposición de 2010

No outro polo está a vila de Cea. Hai un novo edificio Multiusos, con biblioteca municipal, e salas para exposicións temporais. Na vila hai apenas un pequeno museo etnográfico nun dos vellos fornos de cocelo pan. A Agrupación cultural Choutizo, foi un referente desde os anos oitenta, colaborando con outras do occidente da provincia na edición da revista “Bisbarra”desde 1984. Nela teñen escrito artigos intelectuais e escritores da terra como Ángel Sevillano, escritor e periodista; Xosé Paz profesor pedagogo; o Dr. en arte Xabier Limia Gardón, profesor e escritor; e tamén o profesor Ramón Caride Ogando, un dos autores máis premiados nos concursos literarios de Galiza. Nas artes, digamos que aquí teñen casa os artistas Acisclo Manzano Freire (Viduedo) e, dende fai poucos anos, Felipe Iglesias, que casou aquí. Mencionemos tamén a Asún Adá, da familia dos Grelas, pintora e fotógrafa, que tivo aquí estudo.
Acisclo entrou no antigo refectorio de Oseira na Real Academia de Belas Artes Nª Sª do Rosario ( I.2008) 
A música ten dende fai décadas sona en Cea, pois fundouse a Banda en 1916. Desapareceu no derradeiro cuarto do pasado século, para integrarse na da vila de O Carballiño. Nos lustros pasados destaquemos a presenza do grupo tradicional de gaitas dos García de A Grela (=agrela, por mellor denominación, en realidade). 
Máis é a Banda de Gaitas a que ten tomado o relevo daquela das primeiras décadas do século, trala súa fundación en 1988, pois é a máis laureada de Galicia, como o reflicte o seu impresionante palmarés: ben de gañar este año en curso a liga galega por sexta vez, e ten acumulados ademais cinco títulos no campionato nacional, con moitos subcampionatos. Teñen gravado un disco. E ademáis están as Pandereteiras de Cea.
Ventresca con pimientos confitados sobre Pan de Cea
Xa seguiremos noutra xeira. Ata daquela, pois, bo proveito (con pandecea) !

martes, 20 de septiembre de 2011

ANTONIO CENDÓN Y "EL PUENTE DE OURENSE" (ca. 1850)

Acaba de ser rescatado del (semi) olvido tras su restauración esta pintura sobre metal. Ello nos permite conocer así a este pintor de Ourense de corta vida, que alcanzó un cierto renombre en la Villa de Madrid y Corte de Isabel II.

El Museo Arqueolóxico Provincial despierta cada mes para presentar ante la opinión púbñica uno de sus fondos ocultos -literalmente desde hace una década pues está cerrado- (Cfr. Peza do mes).

El artista Antonio Cendón había nacido en Lousado (San Paio de Loeda, Piñor) el 30 de enero de 1837. Hijo de Juan Cendón Carvallal y Juana González, falleció con veinticuatro años el 9 de marzo de 1863. Así lo publica La Iberia, de Madrid, añadiendo  que "sus últimos trabajos fueron las caricaturas de Zavala, Lersundi, San Luís, Marqués de Molins, Trueba, Flores, García Gutiérrez, Pinzón y Ardenius". Fue enterrado en el cementerio carballinés de Señorín. En el libro de difuntos de San Cibrán de Carballiño se dice que era retratista, tenía 25 años y estaba soltero. Manuel Murguía hizo su biografía (breve) en 1885.


Había estudiado en Ourense y Santiago, haciendo en Madrid miniaturas y empleándose como retocador en diversos estudios de fotografía (J. Laurent, Eusebio Juliá). Su padre era maestro de cantería y era "experto en fábricas de papel". En Lousado se hizo en 1936 una, de la que era propietario D. Antonio Rivero de Aguilar y de Naya (cfr. P. Madoz)

Fotografía de Taboada Testa reciente, tomada desde A Ponte Nova.
Repárese que el pintor se coloca en un 'ángulo imposible' -en el aire literalmente-, para esta forzada vista del puente sobre el río, con el monte de las Nieves, Santa Ladaíña (sic), y el Pazo de Reza. La pendiente del puente es asimismo forzada. La fotografía atribuída a Thomas (ca. 1860, Museo de Pobo Galego) es precisa en una época coetánea de lo que decimos. Las barcas irían desde el Porto Vello, aguas arriba del puente. Luego, tras el de hierro de comienzos del siglo XX, pasaría a ser a Ponte Maior, ou a Ponte Vella. Sin más. 

lunes, 19 de septiembre de 2011

BREVE GUÍA TURÍSTICA MUNICIPAL (IV)


Podemos facer outro itinerario no noso concello de nacemento. Vamos en dirección ó suroeste, e para elo nos diriximos á estrada que vai á vila de Carballiño. Este debe ser para nós singular entre todos por achegarse ante todo ata os lugares que con Cea conforman a parroquia, no entorno co cruce de Santioago / Ourense e Carballiño / Ribadavia. Aquí, nestas terras baixas, se concentraban os muíños, fundamentais ata fai poucasdécadas para a produción do pantrigo nos fornos da vila. 
Logo, continuamos para San Facundo de Cea, e E ademais os conxuntos artísticos de San Facundo, dunha parte, e os de Lamas e Longos, parroquias que foron un antigo priorado de Oseira.


No lugar da igrexa está a parroquial, que leva a advocación de San Cristovo, santo propio dos lugares de paso, de camiño. Foi sempre propiedade directa do Bispado, o que explica a súa ubicación afastada da vila, que era control directo da abadía cistrciense de Oseira. A súa orixe é na época medieval, quedando daquela unhas poucas testemuñas no aleiro do N, inseridas na nave única que ten esta fábrica arquitectónica. Esta é relativamente recente, do século XVIII.
No seu interior hai tres interesantes retablos: o do presbiterio é de estilo Barroco, e tamén o da capela do Rosario -a única da igrexa-, sendo o da Virxe das Dores na nave posterior. O cemiterio estaba no adro, quedando algunha tumba aínda, máis levouse fai décadas para o N. No seu espazo central, a carón dunha palmeira -impropia árbore exótica nun camposanto-, están unhas monumentais esculturas dos catro Evanxelistasobra sobranceira do mestre Antón Faílde de mediados do pasado século. Presiden os panteóns das familias de facenda, que llas encargaron na época de Franco. Nun sobranceiro panteón de pisos está a tumba do escritor Ángel Sevillano García (+ 1989), e a ras de terra, a do pintor Julio Tizón Diz (+1999), sordomudo xenial. Ámbolos dous lle dedicaron a Cea e á súa terra libros e pinturas de interese. Nos lugares de A Lama e Fondo de Cea hai casas con interesantes galerías, algún que outro cruceiros e restos arqueolóxicos de interese, non só da Prehistoria senon máis recentes.



Trala curva do pombal, onde hai tamén algún muíño, está San Facundo, importante lugar con notable igrexa románica (fachada e nave) datada en 1177. A portada principal presenta dúas arquivoltas e decoración de taqueado xaqués, coa inscrición fundacional no tímpano. Os canciños do texaroz e dos aleiros son variaos e de interese. A estreita porta sur sobre poderosas impostas ten unha curiosa pedra que ademais de facer de tímpano se prolonga ata os salmeres formando unha soa peza desde a que se dispoñen as dovelas do arco de medio punto de descarga. 
Sobranceiro peto e aira de cabaceiros de S.Facundo
Cara o sur dela está o núcleo habitado, con un conxunto sobranceiro de cabaceiros e unha eira; e nos camiños, un bo peto das ánimas, do século XVIII. No colateral monte hai un castro cristianizado, onde a tradición sitúa o martirio dos santos Facundo e Primitivo. 

En Ariz hai un cruceiro e eira con hórreos.
A fonte foi feita pola concesionaria da autovía en 2010
Nunha cota inferior, cara o N, discorre, paralela á estrada en moitos tramos, o antigo e histórico camiño que desde a Abadía de Oseira pasaba por Cea e comunicaba coas outras posesións súas en Arcos, o Carballiño, e Señorín e Partovia, xa en dirección ó Ribeiro. No Marañao está a ponte medieval reconstruída na idade moderna, a carón da ermida de San Bieito, con importante romaría a comezos do verán. O escudo daquel mosteiro na fachada é a marca da súa posesión.

Nas inmediacións,  está San Martiño de LamasA súa igrexa é de 1729, con heráldica cisterciense no exterior (de Oseira e da Congregación de Castela). No retablo destaca a estatua gótica do patrón e no exterior, no estremo da explanada, hai un cruceiro con mesa ou pousadoiro. 

Algo máis lonxe está a parroquia de Santa Olalla de Longos, o centro do antigo Priorado do mosteiro de Oseira, polo que é aquí onde está a casa dos monxes, xa moi desfeita por debaixo da igrexa, pechada por outa tapia, obra do século XVIII. A igrexa é da mesma centuria, levantada en 1798, con fachada barroca na que loce o escudo monástico. No interior ten retablo de estilo rococó.
Por trás hai un interesante pombal cadrado, e do outro lado do camiño unha eira con hórreos.
[continuará]

COPYRIGHT: XABIER LIMIA DE GARDÓN. Pódese citar citando o nome do autor e o lugar onde se publica.

sábado, 17 de septiembre de 2011

ACERTAR EQUIVOCÁNDOSE

Acaba de inaugurar en la Cidade da Cultura (sic) Mikel Navarro: veinticuatro esculturas de aluminio inspirados (!) en los Guerreros de Xi'an (El artista es natural de Mislata /Valencia, con estudios en la Escuela Superior de Bellas Artes de San Carlos de Valencia, y aunque pintó hasta 1972, desde entonces se dedica a la escultura. Es miembro de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando).
Figuras para la Batallla
(AFONSO VÁZQUEZ-MONXARDÍN: 'A cidade da cultura é unha gran escultura que agora temos que dotar de contidos' dixit en La Región fai un par de días...).

viernes, 16 de septiembre de 2011

ROBERTO CARBAJO EN EL ATENEO



            Inauguró hace unos días en el Ateneo Roberto Carbajo Nogueira (Pontevedra, 1968) una más que interesante muestra fotográfica que se acerca a la plástica pictórica. Es una apasionante y novedosa exposición en la que el amante del arte puede apreciar su gran destreza en la técnica, con texturas afines a las de la pintura: el re-revelado, fotografía a la albúmina, el carbón directo policromado o la de la goma bicromatada policromada. Los motivos elegidos son  los de la fotografía tradicional: las gentes y paisajes de nuestra tierra, en un conjunto que denomina Retallos de Galiza”, sin manipulación desde los ordenadores. El pasado año la ha exhibido con éxito en Gijón (Asturies). 
Hola outono

Desde Marín, tierra de su familia, en la que conoce a Xosé Gago, su maestro en los secretos de esta técnica que, en sus manos, es arte. 
El pasado año la ha exhibido con éxito en Gijón (Asturies), organizada por Fotocine Asemeya ("Retazos de Galicia").
Una filmación con las obras y la técnicas utilizadas se muestra en la sala próxima.

miércoles, 14 de septiembre de 2011

Cuando muere algo más que un artista (Richard Hamilton)


Fallecía ayer este artista conocido en los círculos del arte en el entorno del movimiento denominado Pop. Este británico es reconocido fundamentalmente por una obra, un collage fotográfico, de 1956:

'¿Qué es lo que hace que los hogares de hoy sean tan diferentes, tan agradables?
En ella "se critica la sociedad de consumo capitalista, llena de tópicos de la publicidad y de un estilo de vida acomodaticio en el que el culto al cuerpo, el erotismo, la publicidad y la tecnología doméstica intentan disimular una sociedad abúlica y vacía de contenido que sólo elogia lo superficial y la apariencia".
Cuando fallece Picasso en 1973 hace una carpeta de grabados como homenaje 
Mas también fue diseñador. Así el 'White Album' de The Beatles (lanzamiento: 22 de Noviembre de 1968), obra de culto de la que ofrecemos la portada, el wallpaper y las fotos de la banda.

Wallpaper de 'White Album'

Esta obra centrada en un icono de Hollywood de fines de los cincuenta y comienzo de los años sesenta es otro muestra de su quehacer: 
My Marylin, 1964



martes, 13 de septiembre de 2011

DESDE LA WASSILI (RETROSPECTIVA SILVER DE JOAQUÍN BALSA EN EL SIMEÓN)



Sentado en la silla de metal y cuero veo en los Samsung los montajes visuales con sonidos del orensano Joaquín Balsa. No está en la sala en la que expone de modo casual. Menos aún el coche antiguo 'Silver Cloud' de Rolls & Royce. Ambos defienden la idea de la tecnología al servicio de los nuevos tiempos. Desde la famosa 'Wassily', que Breuer realizara en los años veinte sobre estructura tubular, veo las caleidoscópicas imágenes de las pantallas con los ruidos sordos de la gente que cruza la sala para otras partes del edifico. Son numerosos los que vienen buscando la proximidad del R&R, para fotografiarse. Se van luego felices, con su captura y el roce de la carrocería en sus dedos. El coche es el imán, como lo fue desde los años cincuenta renovando el concepto de tecnología para el lujo. Desde estos dos iconos tecnológicos Balsa muestra una selección de su obra desde 1998.

Son sus orígenes la topografía y paisajismo en el centro formativo ocupacional de a Carballeira, dibujo y pintura en la escola de artes y oficios de la Diputación. En su historia antes que la apuesta expositiva personal (en Ourense apenas tres, A Fábrica de Allariz, Ateneo y Museo municipal) ha privilegiado su inmersión en las colectivas por España y diversos países, modo de proceder que se agota desde el propio movimiento y explica que en el catálogo olvide las recientes de Manuel Márquez y 'Sine Die', esta de apoyo al Ateneo. 



Es el expresionismo americano abstracto su fuente nutricia, que dispone con una praxis que propende al atiborramiento combinatorio sobre una base metálica galvanizada. Lo intuitivo del trazo es un grafismo constante, siendo la textura polícroma resultante brillante de apariencia, con la inclusión del trencadis de progenie modernista, con lo que prima lo decorativo en su apuesta plástica. No hallaremos la representación, sino mas bien variantes reflexivas para la vista, sentido que se privilegia ligero de equipaje en el discurso de la modernidad. Una muestra agradable de contemplar en suma, que se prolonga en varios elementos escultóricos. 

['Colección Silver', Centro Cultural Deputación Provincial,Ourense, septiembre]

sábado, 10 de septiembre de 2011

¿Vendrá la exposición conmemorativa dedicada a Neira Vilas?


Querido Balbino. 1961-2011 Cincuenta anos de Memorias dun neno labrego’, es algo más que una exposición homenaje a un libro singular, de gran fortuna literaria en Galicia, que ha llegado también a otras lenguas desde unas veinte traducciones. Organizada por la Consellería de Cultura e Turismo y la colaboración de la Secretaría Xeral de Política Lingüística, la Dirección Xeral de Desenvolvemento Rural y la Deputación de Pontevedra está 'in itinere' por las principales bibliotecas y museos de Galicia. En la lista no hemos visto Ourense, ¿ será que no viene ?

Inaugurando en Santiago, hace unas fechas
Es un recorrido por la vida del escritor con fotografías, documentos y correspondencia. Además se muestran documentos y materiales referidos a la trayectoria seguida por el libro y Balbino, su protagonista (adaptaciones teatrales y audiovisuales). También se proyecta un documental.

Presenta asumismo una singular muestra pictórica colectiva de 10 autores galegos inspiradas en el protagonista del libro: Paco Lareo, Chema Pazos, Rofer, Esperanza Lema, Federico Fernández, Xoán Domato, Antón Pulido, Herminda Salgueiro, Siro López e Xaquín Marín.

'Balbino na escola' de Antón Pulido
Incluyo la obra del maestro ourensano de Amoeiro ( y Vigo ), el gran Antón, al que se la pedí para este blog. Graciñas. Que la paladeeis ! Mientras, muestro mi desolación ante la carencia de Museo que tenemos (son ya diez años). ¿ Serán capaces la Biblioteca o el Centro Cultural de la Deputación de ignorar esta oportunidad cultural irrepetible por la presencia del autor y no contribuir a divulgar la cultura galega ?.

viernes, 9 de septiembre de 2011

MUERE VIRXILIO, MAESTRO DEL COLOR Y DEL DIBUJO


Hasta ayer vivió, desde sus ochenta y seis años en este Ourense que habitamos (desde hoy algo más huérfano de belleza, aunque no pintase ya apenas). Una vida dedicada a expresar el color intuitivamente, aplicado a sus figuras con gruesos trazos delimitadores de cuerpos y formas. Sus empastados y volumétricos relieves, cuadros que son frisos cerámicos. Los editores de la Gran Enciclopedia Gallega le incluyeron en el elenco de colaboradores para ilustrar las iniciales de las voces, hermoso fogonazo luminoso (alguna vez he oído de admiradores próximos a su edad lamentar que no hiciese algo así en Sargadelos, pero Díaz Pardo...). Sus dibujos también, plumillas clásicas, a boli, rotulador o tiza -como la que hizo en su antológica del Simeón comisariada por José Paz fotógrafo jefe del diario La Región (hoy publica en él una columna necrológica)-.

El pintor, que vivió largos y fructíferos años en el Cumial, se había trasladado en la última década al N. del Miño, al lado de la iglesia parroquial de Santa María de Tamallancos (Vilamarín). Nacido en 1925, tuvo la suerte de que en su primera juventud el gran Otero Pedrayo le dedicase unas palabras de alabanza en una publicación por amistad con su padre más que por sus méritos de entonces. Ello tuvo la virtud de ponerle en la estela de los nombres que compartieron sus vidas en aquel irrepetible ambiente en el que surgió el Grupo de la Xeración Nós orensana. Así también su relación con Antón Risco, con el que compartió cuarto (y cama: uno de día otro de noche) en París, donde trabajó como pintor (de paredes) y se inició en el camino de Europa (luego viviría y pintaría en Berlín, la Mitteleuropa de Vicente Risco...).

Virxilio y su sombra en una reciente exposición

lunes, 5 de septiembre de 2011

BREVE GUÍA TURÍSTICA MUNICIPAL (III)

CARA O NORDESTE
2.- Pola estrada cara o Nordeste está o lugar de A Grela, corrupción toponímica recente por Agrela (agro pequeno). No seu núcleo hai un conxunto etnográfico de interese, do que destacamos a fonte santa con lavadoiro, eira e diversos hórreos, un deles datado en 1860. No vello camiño entre Cea e Agrela, que vai por as Lamelas, hai varias mámoas, campo de enterramento da etapa do Megalítico, na Idade dos Metais, que se extende ata a parte norte da vila capitalina municipal a ámbolos lados do camiño do Coto cara Cotelas. Nesta chaira cara Covas, onde está a fonte de Salgueirós, e zonas próximas, hai en diversas rochas marcas de límite de parroquias, que son antigas referencias xurisdiccionais. A seguir do lugar de Agrela está Covas onde, antes de entrar no núcleo, está nun outeiro de perfil castrexo a hoxe igrexa parroquial (pois foi ermida mariana). Alí hai restos dun vello castelo na Baixa Idade Media, destruído na Guerra Irmandiña. 
O edificio relixioso, dedicado a Nosa Señora na advocación da Asunción, é unha das parroquias más recentes dos arciprestádego trala separación da de Cea, e presenta unha sobranceira torre sobre fachada barroca, das mellores da contorna, do século XVIII, obras realizadas polos mestres Pedro de Rivas e Pedro Vidal. A estatua de Santiago da fe da relación co camiño cara Compostela. Nas inmediacións, en cruce de camiños, hai un salientable peto das ánimas coa imaxe tallada da Virxe na fornacina, datado os primeiros anos do reinado de Isabel II, na etapa histórica da Rexencia da súa nai Dª María Cristina, na primeira metade do século XIX, pois foi o ano de 1836.
En Mosteirón hai unha eira con cabaceiros de interese. Nas inmediacións, está a serra de a Martiñá, que preside as terras de Cea, desde os seus 1.039 metros. Omnipresente nos perfís do norte, e visible desde as de Amoeiro, monte lembrado por D. Ramón Otero Pedrayo desde Trasalba nalgún poema. Hai s restos dun castro. Nalgunha das grandes rochas do monte pódese acubillar un, cómo sen dúbida fixeron os pastores nalgunha noite.Nestas altas terras pasta ceibe o gando vacún dos veciños. Desde aquí divísase o mosteiro de Oseira, no cabeceira do seu estreito val.

É San Pedro de Vales unha parroquia montesía. Nela a igrexa está circundada por un adro de pedra. No interior hai un Cristo tallado fai poucos anos polo escultor Manzano, moi tosco.No lugar de Monteagudo unha casa está datada no ano de 1801; e Cazurraque, o cabaceiro do Lampiño é de 1851.

O terceiro itinerario, en dirección Surleste:


O lugar de Viduedo, á beira da estrada nacional, ten un singular conxunto etnográfico composto por eira e hórreo con pombal do século XVIII. En lugar central está a capela de San Pantaleón, e o Peto de Ánimas co relevo de San Antonio de Padua e o Neno Xesús, e interesante casa con amplo balcón corrido, casa-taller do escultor Acisclo Manzano Freire. En Faramontaos, con casas asentadas sobre rochas, está a antiga capela do Priorado da Abadía cisterciense de Oseira, con escudo do século dezaoito do mosteiro, e a impoñente cheminea da casa dos monxes. O lugar pertence á parroquia de San Román de Viña, con igrexa do século XVIII en vistoso adro con escudo de Oseira na fachada, que conserva restos románicos. Por tras hai un cruceiro e calvario de certo interese artístico (aínda que é superior o do retablo barroco).
          


O cuarto itinerario é cara o sur.
Na parroquia de Vilaseco está o sobranceiro Pazo da Pousa, antigamente da Casa de Bouzas e da Marquesa da Atalaia Bermeja (casada con Isidoro de Temes, e donos de importante facenda na cidade de Ourense). De notables dimensións, ten na fachada motivos heráldicos. Posúe capela e pombal cilíndrico na finca. É propiedade da Escudería Ourense. Xunto á estrada hai un cruceiro, preto da igrexa parroquial de San Miguel, obra dos séculos XVIII e XIX. No extremo sur do concello a parroquia de Mandrás, onde a súa igrexa de San Pedro é de estilo Románico, con interesante tímpano historiado. A casa rectoral, e Casa do Prado, con chemineas de cantería, teñen interese. En Pulledo, á beira do camiño, peto de Ánimas con Cristo en relevo na fornacina. No límite está a Ponte Mandrás, con ponte medieval dun arco no Camiño Real de Ourense, sobre o río Barbantiño. Ten inscrición a penas lexible no pretil, e marcas de cantería. Hai unha fonte de auga clara e casas de interese. A máis salientable está á saída fronte a unha área bio-saludable (sic) recente. 
En Fatón hai un peculiar hórreo que ten no piar central un Peto de Ánimas, caso extraordinario na provincia. A parroquial de Souto, de advocación de San Salvador é obra de estilo Románico. En Peago está a casa pacega con hórreo do Conde de San Román. E Zarza, onde hai un hórreo que pertence á casa do Escribano, o máis grandes do Concello, que ten sete claros.


A igrexa da parroquia de Pereda ten restos da época medieval, do Románico. A carón, polo oeste, está casa rectoral, con adro murado, que foi de Oseira, obra do século XVIII. Hai tamén un peto de ánimas antigo con relevo feito hai poucos anos por o escultor Manzano.
Finalmente a parroquia de Castrelo, pola estrada de Maside, perto da vila de Cea, con capela parroquial de San Cipriano. Na estrada un sobranceiro peto das ánimas do século XVIII. No lugar da Torre, hai unha aira con un interesante hórreo do século das lumieiras, datado en 1788. Nas inmediacións hai unha casa de notables dimensións e boa cantería con un reloxo de sol, coa data de 1824, época do rei Borbón D. Fernando VII.


(continuará)


COPYRIGHT: XABIER LIMIA DE GARDÓN. Pódese citar citando o nome do autor e o lugar onde se publica.



viernes, 2 de septiembre de 2011

BREVE GUÍA TURÍSTICA MUNICIPAL (II)

Chega o mes da Saleta, as festas maiores de Cea, no comezo da nova estación de Outono. É bó tempo setembro para retomarmos a nosa guía (breve) do máis salientable do Concello nos eidos histórico e artístico, que iniciamos cando esta bitácora daba os seus primeiros vaxidos. Como dixemos daquela o Patronato de Turismo estaba a publicala na súa web sen citar a fonte e a autoría da mesma: unha publicación pagada pola Consellería da Xunta de Galicia en edic. bilingüe (sendo alcalde Presas e de secretario o galegolusista Henrique). Logo démola a publicar na web municipal mais foi desfeita na nova versión polo web master sen mediar consulta.
Desta volta imos continuar a súa publicación aggiornándoa, e con menos lapso temporal.  


Continuamos este percorrido básico polas terras do Concello, pasando agora a facer uns itinerarios polo mesmo fixándonos no máis salientable da arte e monumentos. Para elo o dividiremos en cinco.

Primeiro itinerario:
Ante todo Cea, vila e capital do municipio, centro comercial e de servizos. Grupo escolar, Centro de ensino secundario, Centro de saúde, Complexo deportivo, e instalacións deportivas para o fútbol no campo de "O Lodairo" e no Pavillón, que co a piscina completa a oferta. Importantes casas, como a dos Guerra -ou a do Pesador, do século XIX, recentemente desaparecida na praza maior-, con chemineas de cantería e artísticos canzorros, a torre campanil -fonte (1926-1928), obra do arquitecto Manuel Conde Fidalgo; o santuario neogótico da Saleta (inaugurado en 1908), con importante romaría en setembro; a fonte monumental de 1867, feita noutrora para a praza maior, os fornos de "A Cebola", "Do Abade", "Da Eira", entre outros, base da 'poia', o escuro pan de Cea de singular forma, amasado tradicionalmente por panadeiras, nun paseo pola vila que debe levar ata o forno da “Parapeta” (ruína ata fai uns anos) e o “Do Lodairo”, reconvertido en apresurado museo etnográfico do pan. O "Da Capela", que recibe o nome pola do Santo Cristo desapareceu co progreso (!) fai uns anos -ó igual esta, aínda que logo dunha explosión na sancristía, e unha controvertida actuación...-, era un dos poucos documentados dende finais do século XVIII. Agora hai unha controvertida praza urbana de pavimento de cores lateríticas e unha estatua que semella un Cristo (Acisclo Manzano, bronce) sobre un pedestal con unha fenda interna.
                                              
Segundo itinerario B (cara ao norte do concello):

1.- pola estrada de Oseira que atravesa terras do Concello de Piñor, a ermida de A Ventela, que foi da Abadía de Oseira, con retablo do século XVIII e unha pétrea imaxe gótica da Virxe. Desde aquí parte o vello camiño que bordea o muro do Mosteiro Cisterciense de Santa María de Oseira, no que hai un cruceiro, e chega ata o lugar de Casledo, onde se pasa a carón doutro vello cruceiro, sobranceira obra documentada na segunda metade do século XVI. Atravesando a ponte chegamos ó lugar, desde o que se entra no monumento por excelencia do concello. Á esquerda do arco de entrada está o Museo Etnográfico Liste, un dos mellores de Galiza, hoxe en proceso de deslocación cara Vigo e Pontevedra. Oseira é monumento nacional, que se inicia na segunda metade do século XII, con igrexa concluída a finais do primeiro terzo do seguinte, obra románico- gótica de peregrinación, con cúpula do monxe Ferrán Martínez (1282). A sancristía, o vello Capítulo baixo (das Palmeiras", a escaleira dos Bispos, e o patio dos Pináculos son obras dos séculos XV-XVI (do Renacemento), mentres que as fachadas da igrexa (1636-1650, de Miguel Arias) e do mosteiro (XVIII, Francisco de Castro Canseco e Fr. Plácido Iglesias), os patios dos Cabaleiros e Medallóns, e a gran Escaleira de Honra, intermedia a ambos, coa impresionante biblioteca, son todas xa de estilo Barroco. O antigo arquivo baixo, o locutorio, o museo e o refectorio alto –este obra refeita: capiteis e un arco orixinais, o resto engadido polo mestre de obras do mosteiro frei - merecen visitarse. Na igrexa hai retablos do século XVIII con tallas escultóricas de Mateo de Prado (XVII), no deambulatorio, e José Gambino (XVIII), no cruceiro. O conxunto das pinturas murais de bóvedas e paredes son obra de José Maceira (XVIII), o de maior extensión do estilo Barroco en Galiza. As da cúpula con santos da Orde son anteriores. Na praza do Mosteiro, está o antigo seminario para o ensino dos vasallos, obra do século XVIII, e no lugar o antigo Hospicio, a Botica e as casas que foron do médico e do boticario do mosteiro. Na portería hai libros, licores, queixos, e artigos relixiosos para axuda económica da comunidade e satisfacer o turismo que ata aquí se achega, o segundo punto en importancia de toda a provincia, logo da capital provincial. Hai hospedaría mixta con fins relixiosos. Actualmente volve a ter Abade, superando unha situación provisoria de Administración, monxe castelán que se incardinou no mosteiro facéndose cura aquí logo da súa chegada dende a Abadía nai de Venta de Baños (Palencia). É sé do Grupo 'Francisco de Moure' para o estudo, protección e divulgación da Arte de Ourense, onde ten unha reunión anual. 

[continuará]